Trends in personele cijfers
De volgende cijfers geven inzicht in de realisatie van de formatie en het personeelsbeleid. Daar waar nodig wordt aangegeven hoe die realisatie zich verhoudt tot de streefcijfers in het meerjaren formatiebeleid. Het formatiebeleid is verbonden aan het meerjarig financieel beleid, de meerjarenbegroting en onze strategie en bevat uitgangspunten voor de inzet en samenstelling van de formatie.
Inzet Strategische personeelsplanning
Jaarlijks wordt strategische personeelsplanning ingezet om de samenstelling en inzet van de formatie te monitoren, te analyseren en te plannen. Daarnaast wordt met de inzet van strategische personeelsplanning een verbinding gemaakt tussen (externe) ontwikkelingen en de toekomstig benodigde formatie (kwalitatief en kwantitatief). Strategische personeelsplanning draagt bij aan een evenwichtige samenstelling van het team, een gewenste functiemix en onderwijsinnovatie. Ook kunnen we met strategische personeelsplanning anticiperen op een veranderende vraag vanuit de branche en fluctuaties in het aantal studenten.
De acties die volgen uit de strategische personeelsplanning zijn gericht op het aantrekken, ontwikkelen, benutten, professionaliseren en behouden van medewerkers.
Formatie LB LC LD verhouding
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Functie: | Fte | % | Fte | % | Fte | % | Fte | % |
LB docent | 407,2 | 48 | 401,5 | 47 | 376,5 | 45 | 327,9 | 42 |
LC docent | 376,8 | 44 | 394,6 | 46 | 406,3 | 48 | 392,0 | 50 |
LD docent | 68,2 | 8 | 59,3 | 7 | 62,7 | 7 | 62,9 | 8 |
852,3 | 100 | 855,4 | 100 | 845,5 | 100 | 782,8 | 100 |
In het meerjaren formatiebeleid is opgenomen dat er wordt gestreefd naar een optimale functiemix tussen de functie van docent LB en docent LC en LD van 40% versus 60% organisatiebreed. Om deze verhouding te bereiken en te stimuleren dat het aantal promoties van LB naar LC blijft toenemen, is er met ingang van 2019 een op maat gemaakt programma gerealiseerd voor docenten. Ook heeft het loopbaanpad van docenten specifiek aandacht in de strategische personeelsplanning van de diverse colleges. Hoewel het aantal docenten LC in 2023 iets is afgenomen is het aandeel LC/LD functies weer iets toegenomen naar 58% van de totale docentenpopulatie.
Formatie omvang
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Aantal medewerkers | 1.771 | 1.838 | 1.818 | 1.755 |
wtf | 1.434 | 1.496 | 1.482 | 1.398 |
De totale formatie is afgenomen ten opzichte van 2022. Deze afname hangt samen met de afname van incidentele middelen (NPO gelden) en met teruggelopen studentenaantallen.
Formatie: verhouding vast-tijdelijk dienstverband
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Aantal | % | Aantal | % | Aantal | % | Aantal | % | |
Vast | 1.442 | 81 | 1.373 | 75 | 1.367 | 76 | 1.376 | 78 |
Tijdelijk | 329 | 19 | 465 | 25 | 451 | 24 | 379 | 22 |
Totaal | 1.771 | 100 | 1.838 | 100 | 1.818 | 100 | 1.755 | 100 |
Het aandeel tijdelijke contracten is iets afgenomen in vergelijking met voorgaande jaren. Dit valt te verklaren door de totale afname van de formatie waardoor er relatief minder instroom plaatsvindt (aangezien nieuwe contracten doorgaans tijdelijk van aard zijn bij aanvang).
Formatie: verhouding voltijd-deeltijd
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Aantal | % | Aantal | % | Aantal | % | Aantal | % | |
Voltijd | 597 | 34 | 610 | 33 | 559 | 30 | 526 | 30 |
Deeltijd | 1.174 | 66 | 1.228 | 67 | 1.260 | 70 | 1.229 | 70 |
Totaal | 1.771 | 100 | 1.838 | 100 | 1.818 | 100 | 1.755 | 100 |
Het aandeel voltijd- versus deeltijdaanstellingen blijft stabiel ten opzichte van 2022.
Samenstelling functiemix onderwijsteams
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Functie: | Fte | % | Fte | % | Fte | % | Fte | % |
Instructeur | 43,6 | 5 | 68,2 | 7 | 54,1 | 6 | 47,9 | 6 |
LB docent | 407,2 | 46 | 401,5 | 44 | 376,5 | 42 | 327,9 | 39 |
LC docent | 376,8 | 42 | 394,6 | 43 | 406,3 | 45 | 392,0 | 47 |
LD docent | 68,2 | 8 | 59,3 | 6 | 62,7 | 7 | 62,9 | 8 |
Totaal | 895,9 | 100 | 923,6 | 100 | 899,6 | 100 | 830,7 | 100 |
Binnen de groep instructeurs en docenten LB, LC, LD zien we een afname van de totale formatie en met name de afname van docent LB en instructeurs valt op. De afname van docent LB kan verklaard worden door de afname van instroom aangezien de meeste docenten starten in deze functie.
Percentage vrouwen - mannen
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Aantal | % | Aantal | % | Aantal | % | Aantal | % | |
Mannen | 708 | 40 | 714 | 39 | 697 | 38 | 673 | 38 |
Vrouwen | 1.063 | 60 | 1.124 | 61 | 1.122 | 62 | 1.082 | 62 |
Totaal | 1.771 | 100 | 1.838 | 100 | 1.818 | 100 | 1.755 | 100 |
Het aandeel mannen en vrouwen is stabiel ten opzichte van eerdere jaren.
Aandeel vrouwen en mannen in leidinggevende functies
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Man | Vrouw | Man | Vrouw | Man | Vrouw | Man | Vrouw | |
Aantal: | 44 | 44 | 50 | 49 | 46 | 50 | 44 | 48 |
% (aantal) | 50 | 50 | 51 | 50 | 48 | 52 | 48 | 52 |
wtf | 43,8 | 39,2 | 49,6 | 45,1 | 44,7 | 43,1 | 41,7 | 44,6 |
% (wtf) | 53 | 47 | 52 | 48 | 53 | 47 | 48 | 52 |
Er zijn, net als in voorgaande jaren, iets meer vrouwelijke dan mannelijke leidinggevenden. Uit de wtf blijkt dat iets meer vrouwelijke leidinggevenden een parttime functie hebben.
Leeftijdsopbouw
Aantal | % | Aantal | % | Aantal | Aantal | % | ||
Leeftijd: | 2020 | 2020 | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 | 2023 | 2023 |
<=24 | 22 | 1 | 39 | 2 | 25 | 2 | 23 | 2 |
25-29 | 149 | 8 | 149 | 8 | 150 | 8 | 125 | 7 |
30-34 | 186 | 11 | 212 | 12 | 216 | 12 | 195 | 11 |
35-39 | 157 | 9 | 196 | 11 | 207 | 11 | 211 | 12 |
40-44 | 138 | 8 | 157 | 9 | 166 | 9 | 179 | 10 |
45-49 | 184 | 10 | 180 | 10 | 179 | 10 | 181 | 10 |
50-54 | 235 | 13 | 241 | 13 | 233 | 13 | 211 | 12 |
55-59 | 294 | 17 | 283 | 15 | 256 | 14 | 233 | 13 |
60-64 | 345 | 19 | 310 | 17 | 316 | 17 | 305 | 17 |
>65 | 61 | 3 | 71 | 4 | 79 | 4 | 92 | 5 |
Totaal | 1.771 | 100 | 1.838 | 100 | 1.827 | 100 | 1.755 | 100 |
De leeftijdsopbouw is evenals de gemiddelde leeftijd (47 jaar) vergelijkbaar met 2022.
Lengte dienstverband
Aantal | % | Aantal | % | Aantal | % | Aantal | % | |
Jaren: | 2020 | 2020 | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 | 2023 | 2023 |
0-5 | 726 | 41 | 804 | 44 | 799 | 44 | 765 | 44 |
5-10 | 222 | 13 | 281 | 15 | 331 | 18 | 356 | 20 |
10-15 | 115 | 6 | 123 | 7 | 98 | 5 | 77 | 4 |
15-20 | 190 | 11 | 127 | 7 | 90 | 5 | 84 | 5 |
20-25 | 194 | 11 | 224 | 12 | 243 | 13 | 218 | 12 |
25-30 | 121 | 7 | 93 | 5 | 85 | 5 | 92 | 5 |
30-35 | 125 | 7 | 108 | 6 | 90 | 5 | 81 | 5 |
35-40 | 64 | 4 | 67 | 4 | 70 | 3 | 61 | 3 |
40 en meer | 14 | 1 | 11 | 1 | 16 | 1 | 21 | 1 |
Totaal | 1.771 | 100 | 1.838 | 100 | 1.822 | 100 | 1.755 | 100 |
Hoewel de gemiddelde diensttijd vergelijkbaar is met 2022 (11 jaar) neemt het aandeel 0-5 af. Daarentegen neemt het aandeel 5-10 jaar dienstverband toe ten opzichte van 2022.